Tags


Zes weken sport ik inmiddels bij Westenholte Fysio en Fitness. Tijd voor een evaluatie van mijn schema dus. Samen met Dominique doorloop ik mijn schema.

In het schema staan de apparaten die ik gebruik en ik heb steeds bijgehouden welk gewicht ik gebruik, hoe vaak ik de oefening doe en hoe vaak ik de serie herhaal. Het ziet er goed uit, constateert Dominique.

“Ik zie dat je de leg curl een paar keer hebt overgeslagen…” Dat klopt, mijn linker kuit werd wat gevoelig, op de plek waar ik jaren geleden een zweepslag gehad heb, reageer ik. “Oh, dan is het misschien goed om de kuiten wat te trainen. We kunnen de calfs raise nog in je schema opnemen”, oppert Dominique.

Calfs raise… Klinkt leuk… Dominique neemt me mee naar het apparaat om gewrichten te heffen. Uhm… Dan bukt hij zich en pakt een plankje. Oooh, dat ken ik. Daar mag ik op mijn tenen op staan en dan laat ik mijn hakken zakken tot onder de rand, om vervolgens zo hoog mogelijk op mijn tenen te gaan staan. Die heb ik na mijn zweepslag thuis ook gedaan, op de trap…

Calfs raise wordt dus op het schema bijgeschreven: 3 à 4 series van 15 tot 20 raises. Het wordt wel een vol schema zo… Maar gelukkig hoef ik natuurlijk niet elke training álle oefeningen van het schema af te werken…

We gaan verder met het schema bekijken. “Je bent lekker aan het opbouwen zie ik. Bij de leg extension heb je het gewicht verhoogd en bouw je het aantal op, maar bij de leg press sta je stil. Daar mag je ook wel uitbreiden.”

Tja, die legpress is zoooo zwaar. Daar heb ik echt moeite om vier keer 15 vol te krijgen, maar ik besluit de volgende keer toch maar eens series van 16 te maken. Als het lukt…

De lunges gaan ook goed, constateert Dominique. Al een paar weken lukt het me om vier series van 20 te maken, terwijl ik de eerste keer al moeite had met twee series van 10… “Daar kunnen we wel een gewichtje aan toevoegen. Gewoon, in elke hand twee kilo, dan maak je het iets zwaarder.” Okeee. Gaan we proberen, maar niet meteen vandaag. Met die calfs raises en de uitbreiding naar 16 bij de legpress wordt het al zwaar genoeg, denk ik.

De crosstrainer en hometrainer doe ik elke keer braaf: tien minuten fietsen en vijftien of twintig minuten cross. Dat is goed. Toch heb ik zelf nog wel een vraag over de hometrainer. In mijn schema staat dat ik het programma cardio moet selecteren. Dat doe ik braaf en als ik al mijn gegevens ingevuld heb, komt er een streefhartslag van 142 uit. Maar dat haal ik niet. Ik trap me helemaal lens, heb het idee dat mijn benen gewoon niet sneller rond kunnen draaien, maar ik kom niet verder dan 110…

Ik krijg de tip om dan eens te beginnen met de crosstrainer, en daarna de hometrainer te doen. Dan is mijn hartslag al hoger bij het begin en kom ik gemakkelijker bij mijn streefhartslag. Ja… Maar ik zie die crosstrainer juist als een toetje. Dat is het leukste apparaat in de sportschool. Daar eindigen vind ik prettig. “Dan begin je met 5 minuten crosstrainer, daarna 20 minuten hometrainer. En dan kan je alsnog afsluiten met een kwartiertje crosstrainer als je klaar bent met de andere apparaten”, oppert Dominique.

Zo gezegd, zo gedaan. Ik leg het schema naast mij neer, leef me 5 minuten uit op de crosstrainer stap daarna op de fiets. En warempel, ik bereik mijn streefhartslag!

Ik werk me nog even uit de naad op de andere apparaten, waarbij ik besluit dat ik niet zowel calfs raises als leg curl op één trainingsdag doe. Vandaag de kuiten aanpakken. Dat is al pittig genoeg. Na een uurtje heb ik op één na alle apparaten gehad. Beide crosstrainers zijn bezet, dus ik moet even geduld hebben. Geeft mij de gelegenheid om weer even op adem te komen en mijn bidon bij te vullen. Dan komt mijn lievelingsapparaat vrij en ik leef me nog even uit.

Moe maar voldaan keer ik na twee uurtjes weer huiswaarts. Ik ben benieuwd hoe mijn kuiten zich morgen houden…

