Het is donderdagavond. Ik zie op facebook een bericht voorbij komen over een groepsproefles. Ik zie een filmpje, waar Karin in een paar touwen hangt. Het ziet er leuk uit, reageer ik naar Karin. “Ja he, was echt leuk om te doen. Ga een keer mee dan”, reageert Karin.

En daar sta ik dan op maandagavond. De groepsles van personal trainer Ramon Meuleman begint zo. Ik heb er al een kwartiertje fietsen op zitten, want ik begreep van Karin dat de warming-up van Ramon, de personal trainer, kort is. “We bouwen langzaam op tijdens de training”, verklaart hij de korte warming-up. Maar ik ken mijn lichaam; ik moet mijn spieren goed opwarmen.

MoveFit Personal Training van Ramon Meuleman is een jong bedrijf. Ramon begeleidt klanten met trainen, maar ook in een gezonde levensstijl. Hij biedt zowel een op een training als trainingen in groepsverband aan in de sportschool van Westenholte Fysiotherapie & Fitness. Ik sluit aan bij een groepsles. De anderen hebben vorige week hun eerste kennismaking gehad met de personal training van Ramon, dus ik heb een kleine achterstand.

Squats

We beginnen, om warm te worden, met wat dribbelen. Daarna volgen wat squats en wat kleine sprongetjes. Niets spannends, maar ja, het is nog maar de warming-up. Dan begint het echte werk. We gaan in de touwen hangen.

Ramon heeft verschillende oefeningen voor de TRX, zoals die touwen heten. Squats, hangend in de touwen; een soort opdrukken in die touwen; achteroverhangend in de TRX omhoog komen; squats met een sprong; squats met de benen wijd uit elkaar; hangend in de touwen je armen boven je hoofd bij elkaar brengen en weer naar beneden… De mogelijkheden lijken onuitputtelijk. Zwaar is het wel!

De squats met sprong sla ik over; ik wil mijn knie niet te veel belasten. Al die squats is sowieso al zwaar voor dat verouderde gewricht van mij. Als we alle varianten in de TRX gehad hebben, gaan we naar beneden voor de rest van de training. Een circuitje, met -jawel- squats, gewichtjes, een stang en nog meer gewichtjes. Biceps en triceps worden aangepakt en de bovenbenen worden aan het werk gezet. Ramon heeft de wind er goed onder. Hij houdt onze houding in de gaten, geeft aanwijzingen en jut ons op om niet op te geven.

Meters maken?

Dan een volgende ronde: twee minuten ergometer, twee minuten opdrukken, twee minuten trap op en af en twee minuten back raise. Traplopen sla ik over, daar wordt mijn knie niet gelukkig van. Maar stil zitten is niets voor mij, dus als ik aan de beurt ben om de trap te bedwingen, stap ik op de crosstrainer. Dit is tot nu toe het leukste onderdeel van de training. Lekker zweten, snelheid maken (hoewel ik geen meter vooruit kom, dat is dan weer jammer). De vier keer twee minuten zijn snel voorbij en ik voel me goed.

Als toetje mogen we nog even planken en squats doen en dan is de proefles voorbij. De nadruk lag bij deze les op de juiste uitvoering van alle oefeningen. Voor mij is het nu spannend hoe mijn knie zich houdt. Het waren wel héél veel squats en hoewel mijn knie tijdens de training niet pijnlijk was, vraag ik me af hoe die knie zich morgen voelt.

