Oef, ik voel me oud. Maandag een leuke fitnesstraining gehad, maar dat voel ik wel. Met de spierpijn valt het op zich mee, maar al die squats hebben toch wel zijn weerslag op mijn versleten knie.

Ik ga samen met een vriendin naar de sportschool. Geen personal training vandaag, maar ‘gewoon’ zelf sporten. Die personal groepstraining was heel leuk en ik ben blij dat ik meegedaan heb, maar de eerste keer was voor mij ook de laatste. De squats zijn een te grote belasting op mijn knie, laat mij maar gewoon mijn eigen ding doen.

Dus ik stap op de fiets en dol mijn benen een kwartiertje. Ik ben geen meter opgeschoten, maar toch zegt de boardcomputer dat ik 10,43 kilometer heb afgelegd. Dan volgen apparaten als leg press, leg extension en leg curl, gevolgd door wat gewichten, balanceren op een bosubal en als toetje de crosstrainer.

Het gewicht dat ik bij die eerste drie apparaten weg druk, is nog lang niet op het niveau van voor januari. Dat frustreert wel een beetje. Ik was zo goed op weg en dan maakt een beetje gladheid een einde aan die vooruitgang. Ben je in één keer terug bij af…


De zon prikt van achter het glas op mijn blote armen, terwijl ik bezig ben op de crosstrainer. Het is herlijk weer buiten en ik werk me hier binnen in het zweet. Op zulke momenten mis ik het hardlopen wel. Lang sta ik erniet bij stil. Ik mag blij zijn dat ik nog kan sporten. Na een kwartiertje stap ik van de crosstrainer af. Ook hier kwam ik -natuurlijk- geen meter vooruit, toch heb ik 5,6 kilometer afgelegd. Ik kan, sinds de schuiver met mijn fiets, het niveau alweer aardig opschroeven op de crosstrainer. Daar ben ik blij om.

Ik berg mijn trainingsschema op en schenk een kop koffie in. Dat heb ik wel verdiend nu. Ik praat gezellig bij met de andere sporters. Moniek had aardig wat spierpijn na de groepsles, vertelt ze. Ook Karin voelt die training wel in haar spieren. Dan valt het bij mij dus wel mee. Geen spierpijn, wel stijfheid in mijn knie. Op de vraag of ik me bij Ramon ga aanmelden voor de groepsles, antwoord ik ontkennend. Het was een leuke ervaring, maar te belastend voor mijn knie. Bovendien kan ik prima uit de voeten met het trainingsschema dat door de sportschool voor mij gemaakt wordt.

