Het is inmiddels meer dan een jaar geleden dat ik voor het laatst (en voor het eerst) op de ElliptiGo heb gestaan. En vandaag mag ik weer! Ik heb er zin in. Heerlijk om weer eens buiten te sporten, in plaats van die warme sportschool. Heerlijk om tijdens het sporten te kunnen genieten van de bloeiende planten en kwetterende vogels, in plaats van zwetende sporters en het gedreun van de loopband.

Ik heb vandaag om 10.00 uur een afspraak met Jolanda Roeland van Go2Move ElliptiGo Verhuur.

Als ik de auto het erf opdraai, zie ik ze al klaarstaan, twee zwarte ElliptiGo’s. Jolanda loopt me tegemoet en leidt me naar binnen. Daar stelt ze me voor aan haar man Bernhard. Hij gaat vandaag met mij op pad. Ik kan zelf aangeven hoe snel of langzaam ik wil. Alles is mogelijk. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan. Twee maanden na mijn operatie is de conditie nog niet helemaal terug, maar ik ben al goed op weg.

Een gevulde bidon en fietshelm staan voor me klaar. Ik zet de helm op, pak de bidon en dan gaan we naar buiten. Het opstappen is weer even wennen. Ik weet nog van vorig jaar dat ik het sturen ook lastig vond, maar ik heb geluk. We gaan eerst een eind rechtdoor, dus tijd genoeg om aan de Go te wennen voordat ik het eerste bochtje moet maken.

Bernhard heeft een mooie route uitgestippeld kriskras door de weilanden. Het is heerlijk weer: droog, lekkere temperatuur, geen brandende zon en de wind in de rug. Dat laatste betekent dan natuurlijk wel dat er een moment komt dat we wind tegen hebben, maar voorlopig gaat het lekker soepel.

De eerste bocht komt eraan. Ik rem af, want ik verwacht dat ik het sturen ook nu nog wel wat eng zal vinden. Doordat je op de Go staat en het stuur eigenlijk gebruikt voor je evenwicht, voelt sturen heel raar. Je verlegt je evenwicht en dan moet je ook nog zorgen dat je zonder problemen de bocht door komt. Ik neem de bocht heel voorzichtig, maar ik merk dat het eigenlijk best wel goed gaat. De volgende bocht durf ik al wat meer snelheid te houden.

We hebben het tempo er lekker in zitten, toch wel ruim 20 kilometer per uur. Na iets meer dan een kwartier nemen we even pauze. Het is warm en een slokje water gaat er wel in. Dan gaan we weer verder. Ik ben niet zo bekend in Genemuiden en heb geen idee waar we zijn, maar na een miuut of 25 herken ik de omgeving. Hier heb ik wel eens gefietst, dit is Kamperzeedijk.

Het is hier mooi. De koeien herkauwen hun maaltijd voor de tigste keer, de vogels laten zich meevoeren met de wind en aan de waterkant zit een blauwe reiger te turen naar een mogelijk maaltje. Ik geniet van de omgeving. En ik geniet van het buiten sporten. Heerlijk! Dit heb ik gemist!

We gaan weer terug richting Genemuiden denk ik, maar dan zegt Bernhard dat we rechtsaf gaan. Oh, nog een extra lusje dus, want volgens mij ligt Genemuiden links van ons. In de verte zie ik denk ik de kerktoren van Hasselt. We nemen nog een pauze. Het water is ook nu meer dan welkom en het rustmoment is ook wel prettig. Na een paar minuten gaan we weer verder. Bij de kruising maken we een u-turn. Pittig…

Dan moeten we een weg oversteken. Jammer dat er net auto’s aankomen, nu is mijn snelheid helemaal weg. Bernhard heeft zijn eigen snelheid en die van de auto’s beter ingeschat en kan doorgaan, maar ik moet afstappen om op de passerende auto’s te wachten. Iets verderop moeten we weer op auto’s wachten. Het opstappen gaat daarna niet zo snel, waardoor ik ook de volgende auto voor moet laten gaan. Hier ligt nog wel een puntje van verbetering voor mij…

Het laatste stuk wordt het wat zwaarder. We hebben de wind tegen en ik merk ook dat we al een tijd onderweg zijn. Ik speel nu wat meer met de versnellingen. Door de tegenwind ben ik geneigd in een lagere versnelling te gaan, maar de snelle bewegingen in die lage versnelling zijn wel extra vermoeiend.

Na een uur zijn we weer terug bij af. We hebben 17,66 kilometer afgelegd en ik voel me goed. Wel wat vermoeid, maar dat hoort ook zo.

Jolanda wacht ons op en nodigt me uit voor een kopje koffie. We nemen plaats in de tuin, met uitzicht op het Zwarte Water en praten na over de tocht en over de ElliptiGo. Dit was zeker voor herhaling vatbaar en Jolanda vertelt me dat ik altijd welkom ben. En de volgende keer moet ik dan maar het pontje nemen, om richting Voorsterbos te gaan. Ik ben zeker van plan vaker een Go te huren.

https://connect.garmin.com/modern/activity/1775083784

