Tags


Bidon gevuld met water, zonnebrandcrème in de tas, fietsstuurtasje ligt klaar, boterhammetjes zijn gesmeerd en de telefoon is opgeladen. Kortom: ik ben er helemaal klaar voor. Stipt op tijd belt Margreet aan en we kunnen gaan: op naar Hoogeveen, naar ElliptiGo Drenthe.

Rijden op zaterdag. Als het droog weer is, niet te hard waait en het vriest niet, dan is het heerlijk om er op uit te gaan. Genieten van weer en wind en misschien een beetje zon. Opstappen bij Alteveer 123, staat er op de website van ElliptiGo Drenthe. Dat klinkt goed, dus Margreet en ik hebben ons aangemeld voor een ElliptiGotocht. We gaan voor een mooie route van bijna 22 kilometer en we hebben er zin in!

Allen op pad

Als we op de afgesproken plek aangekomen (in tegenstelling tot wat er op de website van ElliptiGo Drenthe staat, moesten we niet naar Alteveer, maar naar een adres in Hoogeveen), zien we al twee ElliptiGo’s klaar staan. Toch wel een beetje apart: we hadden gedacht een tocht te maken met meerdere mensen, maar wij blijken de enige Go’ers te zijn.

Of we bekend zijn met de ElliptiGo, vraagt Roelof (van ElliptiGo Drenthe). Ik heb twee keer op de Go gestaan en Margreet heeft zelf een Go, dus we kunnen ons wel redden. We krijgen een helm, de stuurtjes worden op de juiste hoogte gezet en dan kunnen we gaan. We geven aan dat we de Alteveer-route van 21 kilometer willen maken en Roelof kijkt even moeilijk. Kennen we de route? Hebben we een kaart mee? Vanaf  hier is het wel een stukje rijden naar de startplaats. Uhm… We hadden eigenlijk verwacht dat dat geregeld zou zijn. Maar goed dat Margreet de route toch uitgeprint had.

Alteveer-route

Roelof geeft ons instructies hoe we het best bij het startpunt kunnen komen, en bij nader inzien besluit hij zelfs om een stuk mee te fietsen om ons de weg te wijzen en dan kunnen we op pad. Met de aanwijzingen in gedachten, Go’en we richting het spoor. Langs het station, dan naar rechts het spoor over en richting Fluitenberg. Tot nu toe gaat alles goed.

Buiten sporten

Het is weer even wennen op de ElliptiGo, maar ik geniet al vanaf d eerste beweging. Heerlijk: buiten sporten, lekker bewegen, en goed gezelschap. Wat wil een mens nog meer?

Ik merk dat ik steeds meer wen aan het apparaat. De eerste keer vond ik het sturen nog een beetje eng, vorige week ging dat al een stuk beter en nu ga ik soepeltjes de bochten door. Ook het inschatten van de snelheid gaat steeds beter. En dat is handig, want dan kan ik bij kruisingen beter inschatten hoe langzaam ik moet gaan om niet af te hoeven stappen bij kruisend verkeer.

Tips

Zo af en toe krijg ik van Margreet de tip dat ik meer rechtop moet staan, of mijn schouders moet ontspannen. Een welkome tip, want ongemerkt trek ik mijn schouders steeds verder op en als ik dat toelaat, dan loop ik morgen met spierpijn rond…

Het Go’en gaat lekker, maar ik kan wel merken dat de ElliptiGo die ik meegekregen heb, al wat ouder is. De zesde versnelling hapert. Regelmatig schiet hij terug naar de vijfde versnelling en dat Go’t niet zo prettig. Vanuit de zevende versnelling kom ik sowieso niet in de zesde; ik moet eerst terugschakelen naar vijf, om dan weer op te schakelen naar zes. En elke keer als ik even stop met bewegen, schiet ‘ie weer terug naar vijf. Vervelend.

Knooppunten

Margreet heeft niet alleen de route uitgeprint, maar heeft er zelfs aan gedacht een Knooppunten-kaart mee te nemen. Dat blijkt heel waardevol, want ergens onderweg is de uitgeprinte route uit de tas van Margreet gewaaid. De oorspronkelijke Alteveer-route wordt ‘m dus niet meer. We besluiten daarom zelf een route uit te stippelen met behulp van de knooppunten.

Als we zo’n drie kwartier onderweg zijn, komen we langs een theehuis. We zijn wel toe aan een rustmoment, dus we besluiten neer te ploffen op het terras. Tea Time in Echten, eens tukje Engeland in Drenthe. In de tuin staan grote en kleine theepotten, het ziet er leuk uit. Ik neem een kopje koffie en Margreet gaat voor de thee. Ze krijgt een hele pot, dus ik laat me verleiden tot een tweede kopje koffie.

Dan is het tijd om weer verder te gaan. Ik ga nog even naar de wc, betaal de rekening en zet de helm weer op. We vervolgen onze route en komen op een grotere weg uit. Gelukkig is het niet druk, dus we kunnen ongestoord Go’en. Als we een verlaten stukje weg bereiken, besluiten we een stop te maken om wat foto’s van elkaar te nemen. En als we toch bezig zijn: ook wat foto’s van de omgeving, want het is hier prachtig!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dan vervolgen we onze weg weer. Rechtop staan, schouders omlaag en niet te snel. Gewoon lekker genieten!

De knooppuntenkaart is ideaal. We bekijken op de kaart waar we heen willen, onthouden het cijfertje dat met die route correspondeert en als we op het knooppunt zijn, gaan we door naar het volgende cijfertje. De route werkt prima, alleen hadden de knooppunten wat mij betreft wel iets duidelijker aangegeven mogen worden. Af en toe staan we op een kruising echt te zoeken waar de route heen voert, maar dan blijkt dat we op een knooppunt zijn en dus door moeten naar het volgende nummertje.

Pauzeren

Iets later zijn we weer toe aan een korte stop en wat water. Een boterhammetje gaat er ook wel in, dus we lassen een pauze in. We staan hier heerlijk tussen de weilanden en genieten van de rust en de zon.

Iets verderop zien we een bocht in de weg: ideaal om nog wat foto’s en filmpjes te maken tijdens het Go’en.

 

 

We zijn inmiddels al ruim anderhalf uur op pad en hebben er al ruim 20 kilometer op zitten. We besluiten zo langzamerhand maar eens terug te gaan richting Hoogeveen. De route richting Hoogeveen is met de knooppunten prima te vinden, maar dan wordt het spannender. Op de kaart van Margreet staan geen straten, dus de route naar het huis van Roelof is wat lastiger te vinden. Gelukkig heb ik een telefoon bij me en kan ik de route via Google Maps vinden. Als we weer terug bij af zijn, hebben we toch iets meer kilometers afgelegd dan we vooraf van plan waren: geen 21, maar 31 kilometer!

We geven de helmen terug aan Roelof en ik meld de hapering bij de zesde versnelling. Dat bleek Roelof al te weten. Beetje slordig dat ik dan die ElliptiGo mee krijg, zonder dat hij er iets van meldt…

ElliptiGo Drenthe

 

