Tags

, , , ,


Jaaa, ik mag weer! Een tocht maken op de ElliptiGo!  Via een simpel whatsapp-berichtje regel ik dat we bij GO2Move twee Elliptigo's kunnen huren. En Jolanda wil nog meedenken over de route die we kunnen volgen ook. Hoe mooi wil je het hebben?

Niet alleen stippelt Jolanda een mooie route voor ons uit; ze zorgt er ook nog eens voor dat de route klaarligt als we de ElliptiGo's komen ophalen. 

Omdat we bij nader inzien toch een beetje twijfelen over de afstand, puzzelen we zelf wat kortere alternatieve routes in elkaar. Margreet print de kaartjes met de alternatieve routes uit en ik zet ze -voor de zekerheid-  in mijn telefoon. Verdwalen zullen we in ieder geval niet!

Go!

En nu is het dan zover: op naar Genemuiden, om te genieten van een mooie tocht op de Go. Als we het erf van Jolanda opdraaien, zien we de Go's al klaar staan voor ons. We lopen met Jolanda mee naar binnen, om de route die ze uitgestippeld heeft te bekijken en nog wat zaken te bespreken. De route die Jolanda voor ons bedacht heeft, komt overeen met de route die we zelf ook in gedachten hadden: een mooie tocht door de Wieden. Als alternatief noemt Jolanda nog een route richting Hasselt, maar ik geef aan dat mijn voorkeur uitgaat naar een route via het pontje. Ik word direct gecorrigeerd: het is geen pontje, maar een pont! En de pontbaas is familie van Jolanda.

Als alles besproken is, zetten we de helm op, pakken de bidons en hangen de tasjes aan het stuur. Time to Go! Na de eerste wankele 'stappen' op de ElliptiGo voelt het alweer vertrouwd. We zetten koers richting pont en hebben geluk: hij komt er net aan. We kunnen direct doorrijden en zetten de Go op de standaard. Ik grabbel wat kleingeld uit mijn tas en betaal de pontbaas.

Aan de overkant gekomen, slaan we linksaf naar Oppen Swolle. Bij De Krieger wijken we af van de route die Jolanda voor ons uitgetekend heeft. We gaan hier niet rechtdoor, maar slaan rechtsaf, om de route wat in te korten.

Natuurgebied

Langs de weg staan stapels oud papier en grote dozen. Drie keer raden wat hier vandaag opgehaald gaat worden… De route leidt ons door het altijd pittoreske Heetveld en langs Kadoelen. Vlak voor Sint Jansklooster slaan we rechtsaf, natuurgebied De Wieden in. En hier is het echt genieten! Van de rust, van de mooie natuur en van het weer!

Het leek er vanochtend even op dat het zou gaan regenen (we hebben ook een paar spetters gevoeld toen we van de pont af kwamen), maar gelukkig zet de regen niet door. Echt zonnig was het tot nu toe ook niet, maar eindelijk lijken de zonnestralen wat meer kracht t krijgen. Ik had er vanochtend geen vertrouwen in dat de zon nog vrij spel zou krijgen, dus ik heb mijn zonnebrandcrème thuis gelaten, maar Margreet smeert zich nog wel even in.

Bruggetjes

We go'en over de Veneweg, tussen Boschwijde en Beulakerwijde, vervolgen onze weg langs de Belterwijde en Schutsloterwijde.

Op advies van Jolanda verlaten we na de Schutsloot de Belterweg. Via het Schutsloterpad nemen we de bruggetjesroute, zoals Jolanda het noemde. Het ene kleine bruggetje na het andere duikt op op onze weg. We rijden dicht langs de huizen in Belt-Schutsloot; het voelt bijna aan alsof we door hun tuinen rijden. Het biedt ons een uniek kijkje in het leven van de mensen hier. Deze route is zeker een aanrader!

Bij restaurant Het Otterswold maken we een tussenstop voor een welverdiend kopje koffie en we trakteren onszelf op een gebakje.

We hebben er inmiddels al ruim 17 kilometer op zitten; tijd om verder te gaan. We komen aan het einde van de bruggetjesroute en pakken route langs de Belterweg weer op. Aan het einde slaan we linksaf en vervolgen onze weg langs de Arembergergracht. Het laatste stuk van de route is wat minder mooi: over asfalt, langs de weg.

Na twee uur en met ruim 27 kilometer in de benen komen we weer terug bij GO2Move in Genemuiden. We hebben genoten van de tocht en ik weet het zeker: ik kom hier nog een keer terug voor een nieuwe ElliptiGotocht. Ik heb nog lang niet alles gezien in dit mooie natuurgebied!

