Tags

, , , , , , ,


Sinds een maand of vier ben ik de trotse bezitter van een ElliptiGO. Menig ritje heb ik al gemaakt op deze ‘rare fiets zonder zadel’. En ik geniet er van. Of ik nu een langzame lange afstand afleg, een interval doe, een korte snelle training afwerk, of mezelf helemaal uit de naad ‘fiets’ op een paar heuveltjes: allemaal even leuk om te doen. Maar wat is er nu zo leuk aan mijn GO?

2017-10-04 16.02.24

Sinds ik in 2014 gestopt ben met volleyballen (schouder uit de kom) en in 2016 ook mijn hardloopschoenen noodgedwongen aan de wilgen moest hangen (versleten knie) was ik op zoek naar een sport die ik nog wél kon doen. In de sportschool zijn genoeg apparaten waarmee ik zonder problemen kan sporten, maar ik miste iets: sporten in de buitenlucht, sporten op het moment dat het mij uitkomt en niet op het moment dat de sportschool open is, zien hoever ik gekomen ben tijdens het sporten… Ik heb – om in beweging te blijven – menig fietstochtje gemaakt, maar hierbij miste ik het gevoel dat ik iets gedáán had. Fietsen is leuk als ontspanning, maar niet als inspanning (ik heb geen wielren- of sportfiets, maar een stadsfiets).

En toen herinnerde ik mij een artikel van Willem Gunneman. De correspondent voor Weekblad Kampen.nl had een verhaal geschreven over de ElliptiGo. Ik zocht het op en was direct enthousiast. “Een uniek apparaat om te trainen zonder je spieren en gewrichten te belasten”… Dat klinkt goed! “De ElliptiGo simuleert het hardlopen zonder de belastende impact”… Perfect! Ik ging op zoek naar meer informatie over de ElliptiGo en kwam terecht bij Run2Go in Putten. Ik boekte een proefrit en daarna was ik verkocht! De beweging lijkt een beetje op hardlopen, maar ik krijg geen last van mijn knie! Het heeft ook wel wat weg van (staand)  fietsen, maar hier heb ik het gevoel dat ik werkelijk gesport heb, terwijl ik fietsen meer als ontspanning zie (en niet als inspanning).

ElliptoGO

De stepfiets van ElliptiGO is ontwikkeld sinds 2005 in San Diego. Hardloper Bryan werd destijds geconfronteerd met serieuze knie- en heupklachten en ging op zoek naar een alternatief om in de buitenlucht te trainen. De crosstrainer voldeed nog het meest aan de behoefte, ware het niet dat je dat apparaat niet mee naar buiten kan nemen. Eigenlijk ontstond daarom de ‘elliptische stepfiets’ uit pure frustratie, door het ontbreken van een goed trainingsalternatief voor Bryans klachten. Door het ontwikkelen van de ElliptiGO ontstond in 2010 een exemplaar dat geschikt was voor productie voor het grote publiek en inmiddels genieten meer dan 15.000 sporters met een eigen ElliptiGO van een flitsende workout in de buitenlucht.

Het verhaal van Bryan klinkt heel herkenbaar. Ik kan niet meer hardlopen door een versleten knie, ik mis het buiten sporten en de crosstrainer in de sportschool voldoet nog het meest aan mijn sportbehoefte… Ook ik zocht naar de ideale training in de buitenlucht. En die ElliptiGO? Ik heb hem inmiddels meerdere malen gebruikt, en inderdaad: het biedt de perfecte workout. Elliptisch fietsen combineert het beste van hardlopen, fietsen en de crosstrainer: buiten trainen, een beweging die dicht bij het hardlopen ligt, trainen zonder mijn gewrichten te belasten, en toch een complete workout!

Voordelen ElliptiGO

Uit een studie van de universiteit van California – San Diego EPARC centrum (2011) blijkt dat een ElliptiGO-training en een hardlooptraining dezelfde hartslag veroorzaken en evenveel calorieën laten verbranden. Een ElliptiGO-rit van 16 mijl per uur (25,75 kilometer per uur) staat gelijk aan hardlopen op 7,5 mijl per uur ( 12 kilometer per uur).

ElliptiGO versus fietsen:

  • De ElliptiGO is niet hetzelfde als staand op de pedalen fietsen van een normale fiets. De elliptische beweging en de volledig ondersteunde voetenplatforms van ElliptiGO bieden een stabiele en comfortabelere rit.
  • Door de rechtopstaande positie op de ElliptiGO heb je een beter zicht tijdens het rijden dan zittend op een normale fiets.
  • Door de verticale, ‘gewichtsdragende’ positie wordt de bloedsomloop verbeterd.
  • De unieke beweging ontwikkelt de spieren van benen, billen en borst efficiënter en en op een meer gebalanceerde manier rijden op een normale fiets.
  • De ergonomische, neutrale positie van het rijden op een elliptische fiets elimineert de nek-, rug- en zadelpijn die kan ontstaan uit het voorover leunen over het zadel van een traditionele fiets.

ElliptiGO versus crosstrainer:

  • Met de ElliptiGO kan je naar buiten. Je kan de routes nemen die je normaal gebuikt om te wandelen, hardlopen of fietsen.
  • Tijdens het rijden op de ElliptiGO werk je aan je ‘core-stability’. Om je evenwicht te bewaren, ben je met de ElliptiGO constant bezig met je houding en stabiliteit, zoals een stilstaande machine dat niet kan.
  • De elliptische beweging en smallere voetenstand van ElliptiGO fietsen vermindert de druk op voeten, enkels en knieën en lijkt ook meer op de traditionele manier van lopen en rennen.
  • ElliptiGO fietsen bieden een verscheidenheid aan paslengte-instellingen om overeen te stemmen met uw eigen comfortniveau van bewegen.
ElliptiGO voordelen

Bron: elliptigobenelux.com

Dit klinkt allemaal heel theoretisch, maar het is écht waar. De eerste keer dat ik op een ElliptiGO stond, vond ik het sturen best lastig. Dit kwam doordat ik steeds bezig was met mijn houding. Op de crosstrainer in de sportschool hoef je je daar geen zorgen om te maken: dat apparaat blijft wel staan. Maar de ElliptiGO blijft niet staan: je moet je evenwicht bewaren, zelfs meer nog dan bij gewoon fietsen.

Met hardlopen voel ik na een paar meter mijn knie al, maar op de ElliptiGO kan ik uren sporten zonder dat ik dat in mijn knie belast. De vloeiende beweging spaart mijn gewrichten. Wel merk ik – vooral als ik een beetje tempo maak – dat ik bezig ben met een echte workout.

ElliptiGO vergelijking

Bron: elliptigobenelux.com

Trainen

Maar hoe gebruik je de ElliptiGO nu precies? Nou, eigenlijk is dat heel simpel: gewoon, zoals jij wil! Je kan een ontspannen ritje in de buitenlucht maken, vergelijkbaar met recreatief fietsen. Lekker genieten van de natuur, veel om je heen kijken, korte stops tussendoor… Volop genieten dus.

Maar je kan er ook een echte training van maken, vergelijkbaar met je hardlooptraining. Zo kan je een intervaltraining doen (bijvoorbeeld meerdere series van 2 minuten zo hard mogelijk gaan in de hoogste versnelling, gevolgd door 2 minuten op adem komen in een lage versnelling), een heuveltraining (zoek een berg / brug / dijk op en ga zo snel mogelijk omhoog en kom op adem als je weer naar beneden gaat en herhaal dit een aantal keren) of een tempotraining (neem een vast rondje – bijvoorbeeld 5 kilometer – en rijd dat rondje zo snel als je kan. Deze training kan je bijvoorbeeld eens per maand herhalen, om te zien of er verbetering zit in je snelheid).

Ik geniet ervan om deze trainingen af te wisselen met een training vogels kijken, zoals fietser en hardloper Koen de Jong het noemt. Dat deed ik al toen ik nog hardliep: een lange langzame duurloop, gevolgd door een intervaltraining en dan een korte snelle training. Voor de ElliptiGO was ik lange tijd op zoek naar een trainingsschema. Het lukte me niet om zo’n schema te vinden. Jammer, want op internet word je wel doodgegooid met hardloopschema’s… Ik heb toen mijn oude hardloopschema’s uit de kast getrokken en heb die aangepast aan mijn ElliptiGO. Dat werkt goed.

Onlangs heb ik overigens toch nog een schema gevonden op de Engelstalige site van ElliptiGO: een training voor lange-afstand fietsevenementen op de GO. Als het weer wat beter is, ga ik dat trainingsschema maar eens proberen. Vooralsnog haal ik mijn ElliptiGO alleen bij goed weer uit de garage.

Proefrit

Ben je na het lezen van dit artikel enthousiast geworden over de ElliptiGO? Ik heb mijn eerste proefles geboekt bij Run2Go in Putten. Is dat een  beetje te ver bij jou uit de buurt? Via de website van ElliptiGO Benelux kan je je opgeven voor een testrit bij jou in de buurt.

Advertenties