Vandaag staat de najaarstoertocht van Run2Go op het programma. En ik heb er zin in! Met een grote groep ElliptiGO-enthousiastelingen op pad. Genieten van de buitenlucht, de beweging, de natuur… En natuurlijk van elkaars gezelschap. Want wanneer krijg je nu zoveel ElliptiGO’ers bij elkaar?

FB evenement

De GO is nog niet zo ingeburgerd als een fiets. Ben je een fietser en wil je graag fietsen in groeps- of clubverband, dan zijn er wielerverenigingen en toerclubs die trainingen geven, wedstrijden organiseren, clubactiviteiten houden…

Dat is er (nog?) niet voor ElliptiGO’ers. Eén keer per jaar is er een NK ElliptiGO, en af en toe worden er gezamenlijke ritten georganiseerd. Meestal ver weg van Zwolle. Maar nu dus de najaarstoertocht, in Putten en omgeving.

Vorig jaar heb ik daar voor het eerst aan meegedaan en dat beviel goed. Zo goed zelfs dat ik toen besloot een eigen GO aan te schaffen. Een besluit waar ik nog geen moment spijt van heb gehad! Inmiddels heb ik ruim 800 kilometer afgelegd op mijn eigen GO, en vandaag komen daar nog zo’n 50 kilometertjes bij.

Ik vertrek op tijd van huis richting station. De trein brengt me vervolgens naar Putten en dan begint het ‘feestje’.

2018-09-16 08.40.15

Als iedereen gearriveerd is, kan de tocht beginnen. We kunnen kiezen: een tocht van 35  kilometer of een tocht van 50 kilometer. Hoewel ik me ingeschreven had voor de 35 kilometer, wil ik nu toch liever de tocht van 50 kilometer rijden. Dat is gelukkig geen probleem. We vertrekken en maken een extra rondje op de rotonde, speciaal voor de film. Dan zetten we koers richting Krachtighuizen.

Slim… Ik ben vergeten mijn horloge te starten… De eerste kilometer van de route heb ik dus gemist. Jammer dan… Ik rijd eens tuk gezellig op met Anja. We kletsen gezellig en komen tot de ontdekking dat we niet eens zo heel ver bij elkaar vandaan wonen. Wie weet kunnen we eens een keer afspreken om samen te GO’en…

Het tempo zit er lekker in; niet te snel en niet te langzaam. Er is een mooie route uitgezet over de Veluwe. Het eerste stuk van de tocht, tot aan de eerste pauze, rijden beide groepen nog samen. Ook jet laatste stuk van de route is gelijk voor de korte en de lange afstand. Alleen het middenstuk is anders. Niet iedereen heeft hetzelfde tempo in de groep, maar dat is geen probleem. De snelleren rijden voorop en als de groep te ver uit elkaar getrokken wordt, wachten we even op elkaar.

Bij Stroe hebben we een pauze. En hier blijkt dat de tocht echt prima geregeld is: er staat een tafel klaar, met daarop uitgestald flesjes water, fruit en noten. En er is zelfs aan vuilniszakken gedacht! Na een korte stop gaan we weer verder.

Na Stroe splitst de groep. De 50-kilometer rijders vertrekken als eerste en de groep die 35 kilometer rijdt, kiest iets later zijn eigen weg. Wij buigen we naar rechts af  richting Harskamp en Radio Kootwijk. Hier maak ik, terwijl we wachten tot de groep weer helemaal compleet is, van de gelegenheid gebruik van de mogelijkheid om even wat foto’s te nemen van de omgeving. Het is hier prachtig! De herfstkleuren laten zich langzaam maar zeker zien en ik snuif tevreden de frisse lucht op. Er gaat toch niets boven buiten sporten!

We krijgen de waarschuwing dat er straks nog even een klimmetje volgt. Een gewaarschuwd mens telt voor twee… En die klim komt er! Hoog Buurlo; die naam is niet voor niets gekozen. De klim is pittig. Het eerste stuk gaat me goed af en ik rijd vooraan, bij de snelle mannen. Maar op driekwart van de klim krijg ik het toch wel erg zwaar. Ik laat me afzakken en zoek mijn eigen tempo om boven te komen. Dat lukt met veel gehijg, maar ik heb het gered. En als ik zo eens naar beneden kijk, moeten er nog een boel GO’ers volgen. Dat betekent dat ik mooi de tijd heb om weer op adem te komen!

Via Hoog Buurlo en Assel rijden we naar Nieuw Milligen en Ouwendorp. Bij Garderen pauzeren we weer. Ook nu staat de tafel met versnaperingen weer klaar voor ons.

Het is nu nog maar iets meer dan 10 kilometer en dan zijn we alweer op ons beginpunt gekomen. Hier zien we de rijders van de kortere route weer en we wisselen ervaringen uit. Iedereen is het erover eens: De route is heel mooi en het gezelschap is goed! Zeker weer voor herhaling vatbaar!

Ik zie Anja weer en plof naast haar neer op een stoel op het terras van restaurant Terra Nova.  Zij heeft de kortere route gereden en geniet al van een lekker drankje. Als haar lunch gebracht wordt, bestel ik een kopje koffie en omdat haar lunch er zo goed uitziet, meteen maar diezelfde lunch…

Even bijtanken voordat ik mijn weg naar het station weer zoek, en dan op weg naar huis. Volgend jaar doe ik zeker weer mee!

toertocht

Relive de route van de toertocht via dit filmpje.